מה נשים באמת רוצות?

נשים היום פחות מאושרות וחיות בחוויה מתמשכת של חוסר סיפוק ותסכול. מה קרה לנו מאז המהפכה המינית ועד היום?

"להיות אישה במאה העשרים ואחת, זה אומר לפני הכל, להסתובב בעולם כשחצי תאוותך בידך", אמרה לי אישה באחת הסדנאות – "את 'לא מספיק' אמא, 'לא מספיק' אשת קריירה, 'לא מספיק' בת זוג, 'לא מספיק' נשית, 'לא מספיק' מינית, 'לא מספיק' כחוויה קיומית".

נשמע מוכר? מרבית הנשים שאני פוגשת, חוות חוויה דומה של 'לא מספיק', המביאה אותן ואת כולנו לידי התשה.

הסיבות רבות ומגוונות. חלקן אישיות וקשורות לחוויות עבר פוגעניות מבית ספר ומהסביבה הקרובה והרחוקה שנטמעו בעולם הרגשי.

וחלקן קולקטיביות ונובעות ממסרים ששמעתן כילדות ונערות, אשר נטמעו והפכו לזהות שלך כאישה, מהיציאה של נשים מהבית לעבודה, מבלי להוציא את הבית על תפקידיו וחובותיו מתוך הנשים. למרות שלל התפקידים והמטלות שאנחנו לוקחות על עצמנו בחוץ, ועל אף ההצלחה הלא מבוטלת של נשים בעולם העבודה, אנחנו עדיין שואפות להיות וונדר וומן ולהצליח לאחוז במקל בצורה מושלמת, בשני קצותיו.

ועכשיו אתן שואלות בוודאי, למה אנחנו לא משחררות ואני אענה במילה אחת – כוח.

הפנמנו היטב שהכוח שלנו כנשים הוא בהשגת בן זוג ראוי והקמת משפחה. בהתאם למטרות אלו, פיתחנו את התכונות הנחשבות 'נשיות' – טיפול, דאגה, הקשבה, אמפטיה, אינטואיציה, מולטיטסקינג וחינוך הדור הבא.

ואז הגיעה המהפכה התעשייתית והתחלנו לצאת לעבודה ולפתח קריירה ופתאום הבנו, שלכוח כלכלי ולתכונות הנחשבות 'גבריות', יש ערך והשפעה גבוהים יותר מ'סתם' דאגה, טיפול והולדה (בעל המאה הוא בעל הדעה). הבנו שגם אנחנו רוצות. פרויד כינה זאת בטעות 'קנאת הפין' אולם לא בפין נשים חפצות (גם גברים רבים, אגב) אלא בכוח המוצמד אליו.

מה שנוצר בפועל, זה ניסיון סיזיפי של נשים וגברים רבים (שאינם 'גבר' 'גבר' או גבר אלפא), לאמץ לעצמם מאפיינים שנתפסים בטעות 'גבריים' ולהדחיק או להסתיר תכונות הנתפסות כנחותות בערכן (הנתפסות בטעות כ'נשיות') ומצביעות על חולשה (רגשנות, פחד, דאגה, אמפטיה, הקשבה וכו') ולהתרחק עוד ועוד ממי שהם באמת. אחיזה זו מעמיקה ומשמרת את הפרמטרים הללו כמובילים ונחשקים, מדכאה וגורמת למי שאינו מזהה עצמו/עצמה כך, לחוויה של אימפוטנטיות והערכה עצמית נמוכה ומונעת שינוי ושחרור אמיתי בבית הפרטי ובעולם העבודה.

המטרה של כולם וכולן היא כוח, אולם המפתח הוא לא בהעתקת מודל קיים כי אם בשינוי הגדרות ובחיבור למוקד כוח פנימי וממנו החוצה.

השארת תגובה